Kehitä SharePoint-ympäristöäsi taiten

”Laadukas SharePoint-ympäristö syntyy järjestelmällisesti kasvattamalla. Proaktiivinen ja ennakoiva toiminta, monipuolinen dialogi, selkeä vastuunjako sekä läpinäkyvä toiminta takaavat jatkuvuuden sekä laadukkaan lopputuloksen”, sanoo Timo Pitkäranta.

Kasvata harkiten. SharePoint-ympäristöä kannattaa kasvattaa järjestelmällisesti ja harkiten. Modulaarisuus takaa osaltaan sen, että toimintaympäristö säilyy laadukkaana; siten järjestelmässä on mahdollisimman vähän koodia ja se rakentuu ainoastaan käyttäjien tarvitsemista elementeistä.

Osallistu dialogiin avoimesti. Pyrimme luomaan asiakkaidemme kanssa läheisen ja konsultoivan suhteen. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, ettemme toteuta kaikkia alustavia ideoita sokeasti vaan esittelemme useampia vaihtoehtoja haasteen ratkaisemiseksi. Esimerkiksi jotkut asiakkaan toivomat räätälöinnit voivat osoittautua pitkällä tähtäimellä varsin hintaviksi, mikäli ne joutuu rakentamaan jokaisen versiopäivityksen yhteydessä uudestaan.

Ennakoi. Proaktiivinen ja ennakoiva toiminta kannattaa, aina. Tarkistamme asiakkaidemme palvelinympäristön tilan kuukausittain. Näin saamme jo etukäteen selville, onko järjestelmässä jotain ongelmia. Proaktiivinen toiminta on asiakkaan kannalta paljon parempi ratkaisu kuin reaktiivinen paikkailu sitten, kun jotain on jo tapahtunut.

Vastuuta selkeästi. Etenkin monitoimittajaympäristössä toimittaessa dokumentaatio ja selkeä vastuunjako ovat laadukkaan lopputuloksen keskeisiä edellytyksiä. Esimerkiksi vikatilanteissa ei tulisi joutua kuluttamaan aikaa ja rahaa siihen, että mietitään, kenen pöydältä ratkaisut mahdollisesti löytyvät. Tämä kuulostaa ehkä itsestään selvältä, mutta käytännössä näin ei aina välttämättä ole.

Varmista prosessien läpinäkyvyys. Kun kaikki dokumentaatio kirjataan yhteiseen työtilaan, kaikki avoinna olevat asiat ja niiden statukset ovat kaikkien osapuolten tarkasteltavissa ja ongelmia voidaan ratkoa nopeasti, laadukkaasti ja läpinäkyvästi.

Timo Pitkäranta
palvelupäällikkö, konsultti

 Solu Digital tarjoaa asiakkailleen ylläpito- ja neuvontapalveluita kuten konsultointia, ongelmaselvitystä, pienkehitystöitä ja ympäristötarkistuksia. Kokonaisuuteen kuuluvat myös säännölliset kehityspalaverit, joissa kehitetään yhteistyön sujuvuutta ja palveluiden jatkuvuutta sekä visioidaan tulevaisuuden tarpeita.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email